sâmbătă, 4 octombrie 2014

Act aditional incheiat prin mijloace de comunicare la distanta

Atentie la ceea ce discutati la serviciul clienti al furnizorului dvs. de telefonie mobila. Nu putine au fost cazurile, cand dupa o discutie de principiu, cu unul dintre consilierii companiilor de telefonie beneficiarii serviciului s-au trezit cu un mail in al carui attach era un ,,Act aditional incheiat prin mijloace de comunicare la distanta''! 
Daca nu v-ati exprimat ferm consimtamantul cu privire la acceptarea unei oferte propuse de consultant nu sunteti obligat sa acceptati ,,Actul aditional incheiat prin mijloace de comunicare la distanta'' mai ales daca acesta nu corespunde vointei dvs. 
Una este sa discuti, sa afli despre oferta propusa de furnizorul de servicii de telefonie mobila sa stabilesti impreuna pachetul avantajos pentru nevoile tale si alta este sa iti exprimi  acordul de vointa in a contracta!
Acodrul de vointa (consimtamantul) este acceptarea ofertei furnizorului de catre client! Or, in situatia in care clientul nu a acceptat expres oferta actul aditional nu poate fi considerat incheiat, intucat nu exista o conditie esentiala a actului juridic si anume VOINTA DE A CONTRACTA - CONSIMTAMANTUL. 
Societatiile de telefonie mobila speculeaza posibilitatea conferita de lege de a incheia acte aditionale prin mijloace de comunicare la distanta si de aici pana la abuz nu este decat un pas.

Din fericire exista doua institutii care au autoritate in stabilirea cadrului legal si conventional al raportului juridic dintre furnizorul de telefonie mobila si client! Una este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, cealalta Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.

Temeiul legal este OUG nr. 111/2011 privind comunicatile electronice ce a transpus, printre altele Directiva 2009/136/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 de modificare a Directivei 2002/22/CE privind serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, a Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice şi a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 privind cooperarea dintre autorităţile naționale însărcinate să asigure aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului; 

Categoric aceasta tema pe care o dezbat este exprimarea romaneasca a aplicarii printr-o ordonanta de urgenta a unei directive europene si aplicarea socialista a unei dispozitii legale in Romania democratica (furnizorul are drepturi supreme, iar consumatorul are obligatia sa plateasca ceea ce i se baga pe gat).
Imi asum afirmatia de mai sus, intrucat daca OUG nr. 111/2011 prevede expres in cuprinsul art. 53. ca: - ,,(1) înainte de încheierea unui contract la distanță, utilizatorul final trebuie să fie informat, în timp util și în mod clar, corect și complet, cel puțin asupra următoarelor elemente: 
   a) datele de identificare a furnizorului, iar, în cazul convorbirilor telefonice, și scopul comercial al comunicării;
   b) caracteristicile esențiale ale serviciilor oferite, precum și perioada de valabilitate a ofertei sau a tarifelor;
   c) contravaloarea planului tarifar, precizând numărul de minute, creditul sau traficul de date inclus, dacă este cazul, extraopțiunile disponibile și contravaloarea acestora, tarifele pentru apeluri și pentru minutele ori traficul de date suplimentar, după caz, tariful de conectare sau instalare, cu toate taxele incluse;
   d) condițiile de utilizare a minutelor incluse, a creditului sau a traficului inclus, după caz;   e) dacă este cazul, prețul echipamentului terminal oferit, modalitățile de efectuare a plății, precum și modalitatea și costurile de livrare a acestuia;   f) data la care este considerat încheiat contractul, în condițiile alin. (      g) data activării serviciului contractat, precum și, în cazul livrării unor echipamente terminale, data livrării acestora;   h) dacă este cazul, durata contractuală minimă, precum și condițiile de încetare a contractului înainte de termen și penalitățile aplicabile;   i) dreptul de a denunța unilateral contractul și termenul de exercitare a acestuia;   j) modalitățile prin care pot fi obținute informații detaliate privind oferta comercială a furnizorului.
   (2) Dacă părțile nu au convenit altfel, data încheierii contractului la distanță este data primirii de către utilizatorul final a mesajului de confirmare referitor la comanda sa.''  

Prevederea care ne priveste pe noi este cuprinsa in cadrul art. 53 al OUG nr.111/2011 la lit. i) si in alin. 2 al actului normativ sus mentionat si face referire la dreptul de a denunta unilateral contractul si la termenul de exercitare a acestuia si data incheierii contractului.
Totodata, esential pentru consumator este art. 55.  care prevede ca: ,,(1) Utilizatorul final are dreptul de a denunța unilateral contractul încheiat la distanță, fără plata vreunor penalități sau despăgubiri și fără invocarea vreunui motiv, în termen de 14 zile lucrătoare.''
Or, in situatia in care v-ati simtit vatamat in drepturi, ati primit ,,Actul aditional incheiat prin mijloace de comunicare la distanta'' fara sa va fi dat consimtamantul aveti dreptul in temen de 14 zile lucratoare sa denuntati incheierea contractului. Sarcina probei privind îndeplinirea obligațiilor de informare a utilizatorului final, existența consimțământului utilizatorului final la încheierea contractului, precum și sarcina verificării ori stabilirii identității utilizatorului final cu care este încheiat contractul la distanță revin furnizorului de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului conform art. 56 din OUG nr. 111/2011 fiind suficienta manifestarea de vointa a utilizatorului, in termenul stabilit de lege de a denunta unilateral contractul incheiat la distanta.

Din pacate companiile de telefonie mobila si nu numai putand de altfel generaliza si asupra altor furnizori de servicii folosesc motivele extrinseci ale persoanelor lipsite de educatie juridica de a-si motiva stimulari externe, ex: lauda, aprobarea, banii, competitia, dorinta de a obtine cel mai bun serviciu, aparat mobil si contracteaza in voie servicii scumpe fara a avea consimtamantul utilizatorului asupra serviciului oferit, iar banii obtinuti astfel au pentru acesti furnizori de servicii o aparenta de legalitate, atat timp cat consumatorul/utilizatorul se foloseste de acel serviciu si nu intreprinde nicio actiune in exercitarea proprilor drepturi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu